Методична тема

«Використання  інноваційних  форм і методів навчання для розвитку  пізнавальних і творчих здібностей учнів »


Методика проведення уроку з використанням випереджувального навчання

                                                   Учень на уроці втомлюється не від діяльності,
 а від її одноманітності»
 К.Д. Ушинський

       Наш час – це час суттєвих змін у науці, техніці,  які мають високий рівень адаптації і самореалізації, проектують своє майбутнє, ставлять перед собою чіткі завдання самовиховання, самовдосконалення та самоосвіти. Саме цій меті слугує технологія випереджувального навчання, що спрямована на засвоєння досвіду, розвиток інформаційному середовищі, освіті. Сучасне суспільство потребує творчих особистостей в учнів умінь створювати нові ефективні зразки й моделі особистісної діяльності. Вивчення правознавства сприяє формуванню інтелектуальної особистості з активною громадянською позицією, яка толерантно ставиться до поглядів інших, відповідальна перед суспільством і державою за свої вчинки.
        Аналіз робіт видатних вітчизняних (С.Медника, М.Гнатко,
В.Дружиніна, В.Козменко) і зарубіжних (Дж. Гілфорда, Е.Торренса,
Ф.Бардона, Д. Харрінгтона) вчених, які присвятили свою діяльність вивченню випереджувального навчання та власний педагогічний досвід визначили концептуальні засади моїх методичних пошуків підвищення ефективності навчання на уроках правознавства.
       Випереджувальне навчання - це здатність учня творчо підходити до виконання поставлених завдань, передбачає постійну творчу співпрацю учителя та учня. Дана технологія вимагає дотримання наступних принципів:                          
-         принцип розвитку, який передбачає врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів;
-         принцип самодіяльності, за якого учні відчувають себе співучасниками навчального процесу;
-         принцип самоорганізації, який передбачає самостійну зосередженість учня на вирішенні навчального завдання.
     Провідна педагогічна ідея мого досвіду – розвиток особистісних якостей учнів, підвищення рівня їх самостійності та пізнавального інтересу до предмета, розкриття їх творчих здібностей, створення умов для успішної самореалізації та розвитку творчої особистості шляхом впровадження випереджувального навчання.
      Засвоєння учнями морально-правових норм сприяє формуванню активної соціальної та громадянської позиції, розвиває вміння реалізовувати свої права, поважати права і свободи інших, розуміти відповідальність перед суспільством і державою за свої вчинки.
      Розвиток випереджувального навчання на уроках правознавства допомагає мені вирішити ряд методичних і навчальних завдань: організація навчальної взаємодії учителя і учнів на основі діалогу; орієнтація на самостійну пошуково-творчу працю учнів, набуття досвіду роботи з різними джерелами інформації (законами, кодексами ,підзаконними нормативними актами) оволодіння учнями проектними та дослідницькими уміннями; оволодіння способами творчої діяльності, самоконтролю та самооцінювання своєї діяльності; комплексне застосування вчителем інноваційних технологій,  набуття учнями практичних навичок.
     Розв’язання цих завдань досягаю шляхом використання проблемного, евристичного та дослідницького методів
      Творчість учня проявляється під час виконання завдань, що містять елементи пошуку, порівняння, моделювання. Тому, на уроках правознавства використовую фрагменти  фільмів, фотоколажі, есе, що є ефективним на етапі мотивації навчальної діяльності.
     Розвитку випереджувального навчання сприяють насамперед уроки, де використовуються творчі завдання, що активізують інтелектуальний і творчий потенціал учнів, а саме: урок-диспут, урок-проект, урок-суд, урок-конкурс, урок-звіт, урок - моделювання тощо. Моя мета – перетворити уроки правознавства у творчий навчальний процес,
 де учень і учитель являються активними  партнерами.
     Тому, пропоную учням виконувати завдання випереджального характеру, а саме: створити до уроку мультимедійну презентацію, міні-проекти, виготовити листівки тощо. Ефективним видом завдань, що сприяють розвитку випереджувального навчання, є «гронування», «асоціативний кущ», складання сенканів. Такі прийоми допомагають реалізувати творчий потенціал учнів, підвищують інтерес до вивчення правознавства. У навчально - виховному процесі, на мою думку, учень перетворюється з об’єкта педагогічної дії на суб’єкта творчості й головну дійову особу – дослідника, а навчальний матеріал з предмета засвоєння – на засіб креативної діяльності – самотворення.
     Технологія формування випереджувального навчання досить складна.
Тут можна виділити наступні етапи:
1. Визначення рівня розвитку кожного учня.
2. Визначення перспектив розвитку і врахування  індивідуальних особливостей учнів.
3. Розробка системи знань, спрямованих на розвиток креативності.
4. Організація творчої діяльності учнів.
     Розвиток особистості дитини відбувається в процесі залучення
її до різних видів діяльності. Важливо, щоб при цьому забезпечувалась активна позиція дитини, стимулювалися її творчість, потреби в засвоєнні нових знань і умінь. Саме тому, у кожній навчальній темі з правознавства намагаюсь створити умови для розвитку мислення. Моя практика показує, що найбільшу перевагу учні надають роботі у групах та парах. 
 Це сприяє генерації різнопланових думок та ідей.
     Уроки правознавства планую таким чином, щоб навчальний процес мав позитивний емоційний зміст, оскільки це сприяє формуванню творчої атмосфери. Для цього під час уроку використовую афоризми, приказки, прислів’я тощо.
       Дієвим прийомом у розвитку креативного мислення є створення проблемних ситуацій, формулювання проблемних  питань
, висування проблемно-пошукових гіпотез. Наприклад, на уроках правознавства  пропоную проблемні запитання: «Чи тотожні  поняття «право» і «закон»?», «Чи потрібен людині правовий зв'язок з державою?», «Як ви вважаєте, освіта - це право чи обов’язок?» тощо.
       Важливо, щоб на уроці панувала атмосфера колективізму, коли учні заохочуються до співпраці, самостійно приймають рішення, вчаться ставити питання, представляти різні позиції, досягати компромісу, стають учасниками рольових ігор. На цьому етапі визначаю для учнів наступні завдання: скласти позовну заяву до суду, здійснити записи до трудової книжки та обґрунтувати свій вибір, проаналізувати правові ситуації тощо.
Використання на уроках питань відкритого типу дає можливість застосовувати таку форму роботи, як дискусія. Наприклад, вивчаючи тему «Місцеве самоврядування в Україні» пропоную учням ознайомитись зі статутом територіальної громади, переглянути статті місцевих газет, виділити та проаналізувати найбільш актуальні проблеми свого населеного пункту
, запропонувати юридичний шлях їх вирішення.
      Присутність елементів творчої, винахідницької діяльності учнів на уроці дуже важливо, не зважаючи на те, що ті відкриття, які вони можуть зробити на уроці, уже давно відомі. На даному етапі, виконуючи вправу «Відчуй себе законодавцем», учні створюють проекти, моделюють та розв’язують правові ситуації. Вивчаючи тему  «Що таке злочин», школярі складають пам’ятку та моделюють варіанти поведінки в ситуації загрози стати жертвою злочину, готують короткі промови «Вирок злочину», добирають уривки з фільмів, в яких відображено етапи кримінального процесу та презентують роботу групи. Напередодні таких уроків діти отримують випереджаюче домашнє завдання.
      У процесі педагогічної діяльності прийшов до висновку, що саме ігри, моделювання, розв’язування правових задач, самостійна робота, дослідно-експериментальна діяльність, участь у диспутах, робота над проектами сприяють формуванню та розвитку особистості.
      На уроках правознавства використовую прийоми та методи
інтерактивного навчання, а саме: «Прес», «Мозковий штурм», «Коло ідей»,
«Творча лабораторія»,  «Павутинка дискусії», «Сенкан», «Фішбоун» тощо.            Для формування  вмінь учнів найбільш ефективними формами організації навчально-пізнавальної діяльності є індивідуальна, групова, кооперативно-групова, навчання в інтерактивному режимі та режимі самостійної роботи.
     Одним із шляхів розвитку творчої особистості на уроках правознавства є проектна діяльність, яка передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем. Відбувається практичне застосування надбаних знань, від теорії до практики, гармонійне поєднання академічних знань з прагматичними.
На уроках правознавства основну увагу я приділяю творчим проектам, наприклад, «Чи потрібна Україні нова Конституція», «Я громадянин України», «Можливості реалізації творчої особистості в школі». В старших курсах перевагу надаю дослідницьким проектам, результатом яких є написання науково-дослідних робіт.
      Як може бути представлений кінцевий результат роботи? Я пропоную учням наступні види: мультимедійна презентація, твір-есе, слайд-шоу, серія ілюстрацій, кросворди, буклети, газети на правову тематику тощо.
Творчість вчителя породжує творчість учня. Мої учні є призерами, Конкурсу учнівської творчості в номінації «Історія та державотворення». Я переконаний, що найціннішим результатом моєї роботи в даному напрямку
 є формування творчої особистості, яка матиме міцні знання та буде успішно застосовувати їх на практиці,виховання цінностей і якостей, притаманних громадянину демократичного суспільства. 

Висновки

       Автор досвіду активно впроваджує форми та методи організації навчально-виховного процесу, що забезпечують максимальну самостійність навчання учнів, вносить пропозиції щодо вдосконалення навчально-виховного процесу. Велику увагу приділяє розвитку в учнів логічного, креативного мислення, просторової уяви, готує їх до практичного сприйняття дійсності.
      Підтвердженням цього є призери (3 місце)
 в обласному етапі всеукраїнського  конкурсу учнівської творчості під гаслом «Об’єднаймося ж, брати мої!..» присвячується 100 – річчю утворення УНР. Номінація  



Використана література :

1.Биць М.М.Активізація творчих здібностей учнів на уроках історії та правознавства. [Електронний ресурс] / М.М.Биць– Режим доступу:
http://dorobok.edu.vn.ua/ article/view/656
2.Вишковський І.В. Використання рольових ігор у викладанні громадянської освіти / І.В.Вишковський //Історія та правознавство.– 2008. - № 16. – 12–24с.
3.Крячун Т.І.Розвиток творчих здібностей на уроках історії.
[Електронний ресурс] / Т.І.Крячун – Режим доступу: http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/rozvitok-tvorchikh-zdibnostei- uchniv-na--urokakh-i.html
4.Миронова В. Як навчати сьогодні/ В.Миронова// Шкільний світ,
2005. – С. 5- 15.
5.Пехота О.М. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. /О.М.Пехота,
А.З.Кіктенко, О.М.Любарська - К.: А.С.К., 2001. - 256 с.
6.Пометун О.І.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання:Наук.-метод. посібн. О.І.Пометун, Л.В.Пироженко . – К.:А.С.К., 2004. - 192 с. .
7.Сологуб А. Технологія креативного навчання/А.Сологуб// Завуч.-2005. - №28. -19-24с.


Немає коментарів: